Facebook
Ułatwienia dostępu
W 2012 roku starosta powiatu Wejherowo przekazał Fundacji w nieodpłatne użytkowanie, budynek dawnego Liceum kaszubskiego w Strzepczu. Po gruntownym remoncie w celu dostosowania budynku do potrzeb Fundacji, budynek został oddany do użytkowania. 3 września 2012 roku placówka rozpoczęła swoją działalność rehabilitacyjno – edukacyjno – wychowawczą. Funkcjonowanie w starym budynku, jest atutem bo placówka ma swój klimat. Mieści się on w centrum wsi, więc mamy możliwość korzystania z obiektów użyteczności publicznej (sklep, poczta apteka, kościół). Sąsiadujemy ze szkołą podstawową w Strzepczu, z którą na co dzień współpracujemy. W budynku tejże szkoły mieści się Biblioteka Publiczna gminy Linia, którą systematycznie odwiedzamy, nie tylko po to aby wypożyczyć książki, ale też po to aby zintegrować się z uczniami szkoły podczas różnorodnych warsztatów, spotkań tematycznych.
Jesteśmy specjalistyczną placówką oświatową, uczęszczają do nas dzieci z kilku powiatów: kartuskiego, wejherowskiego, lęborskiego. Do OREW-u mogą uczęszczać dzieci i młodzież z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym, znacznym ze sprzężeniem oraz dzieci i młodzież z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu głębokim w wieku od 3r.ż. do 25 lat, również obejmujemy opieką dzieci z Wczesnego Wspomagania Rozwoju Dziecka od momentu wykrycia niepełnosprawności do momentu podjęcia edukacji szkolnej.
Prowadzimy różnorodne zajęcia terapeutyczno-edukacyjne dostosowane do potrzeb i możliwości psychoruchowych naszych podopiecznych. Dla każdego z wychowanków przygotowujemy indywidualny program zgodnie z posiadanym orzeczeniem z Poradni Psychologiczno Pedagogicznej.
U nas dzieci i młodzież realizują :
Wszystkie zajęcia grupowe są dla uczniów bardzo cenne, dzięki uczestniczeniu w nich nabywają oni umiejętność zwracania na siebie uwagi, czekania na swoją kolej oraz współpracy z kolegą czy koleżanką. Zajęcia prowadzone w grupach dzieci i młodzieży nieco różnią się między sobą. Młodsze dzieci uczą się przede wszystkim poprzez zabawę. Grupy w naszej placówce są kilkuosobowe, co daje możliwość dogłębnego poznania wychowanka a zarazem możliwość jak najlepszego sposobu dostosowania metod i form pracy do jego możliwości i funkcjonowania. Młodzież z racji wieku zajmuje się poważnymi sprawami. Mężczyźni zmagają się z profesjonalnym sprzętem stolarskim tworząc proste meble. Kobiety zaś zajmują się krawiectwem – szyją torebki, obrusy, poszewki i inne. Wszyscy chętnie wykonują upominki techniką decoupage. Uczniowie w wykonywanych zajęciach starają się być dokładni oraz kreatywni. Wykonywanie przez młodzież rzeczy potrzebnych, które są potem wykorzystane w życiu codziennym dostarcza im wiele radości. Deszcz, czy słońce starsi uczniowie chętnie przebywają na łonie natury i dbają o porządek wokół ośrodka, zwłaszcza wiosną i jesienią, gdy pracy w ogrodzie nie brakuje.
Na zajęciach realizujemy podstawę programową w sposób atrakcyjny dla podopiecznych, Wychowankowie przyswajają wiedzę poprzez praktyczne działania w różnych dziedzinach. Uczymy się też poprzez zabawę ukierunkowaną jak i spontaniczną, podczas tej aktywności wychowankowie zdobywają nowe umiejętności, poznają świat, wyrażają emocje lub odpoczywają.
W pracy z podopiecznymi wykorzystujemy poniżej wymienione metody pracy:
– metoda praktycznego działania
– metoda wielozmysłowego poznawania otoczenia
– elementy Ruchu Rozwijającego – Metoda Weroniki Shorborne
– elementy metod wspomagających i alternatywnych sposobów porozumiewania się AAC
– metoda wzmocnień pozytywnych
– metoda modelowania ( nauka poprzez naśladownictwo)
Logopedia
Duży nacisk kładziemy na rozwój komunikacji u naszych podopiecznych. Komunikowanie się daje możliwość wyrażania swoich potrzeb, myśli, opinii, a w konsekwencji pomaga w nawiązywaniu relacji z innymi osobami, daje też niezależność i poczucie wpływu na swoje życie.
Zajęcia logopedyczne mają na celu rozwijanie słownictwa biernego i czynnego. Znalezienie odpowiedniego toru do komunikacji z podopiecznymi jest bardzo istotne. Podczas zajęć wykonywane są ćwiczenia oddechowe, aparatu artykulacyjnego oraz masaż twarzy i jamy ustnej. W terapii logopedycznej wykorzystywane są materiały multimedialne, tablety z oprogramowaniem do komunikacji jak i z aplikacjami np. LetMeTalk. Podopieczni mają również dostęp i pracują na C-Eye, EyeLearn, EyeFeel. Dzięki C-Eye (najczęściej używaną nazwą jest- cyber oko) podopieczni mogą wykonywać ćwiczenia wzrokiem jak i również komunikować się poprzez wskazanie odpowiedniego komunikatu. Nasi podopieczni pracują na symbolach PSC, posiadają swoje osobiste książki do komunikacji, które ciągle są doskonalone i rozwijane.
Fizjoterapia
Fizjoterapia w naszym Ośrodku to kompleksowe działania, mające na celu przywrócenie maksymalnie możliwej sprawności organizmu wychowanków. Zajęcia odbywają się zgodnie z indywidualnymi planami usprawniania oraz dostosowywane są do różnego rodzaju zaburzeń i schorzeń. W trakcie zajęć wykonujemy ćwiczenia, które rozluźniają, aktywizują i pomagają zachować jak największą ruchomość w stawach. Poprzez tego rodzaju zajęcia staramy się korzystnie wpłynąć na funkcjonowanie fizyczne i psychiczne podopiecznych. Nasi wychowankowie korzystają w trakcie rehabilitacji z elementów takich metod jak:
Priorytetem dla terapeutów OREW- Strzepcz jest praca nad komunikacją alternatywną, dlatego zarówno podczas zajęć indywidualnych, jak i grupowych terapeuci przykładają bardzo dużo uwagi, aby osoby niemówiące mogły się skutecznie porozumiewać z otoczeniem w inny, alternatywny sposób. Terapeuci stosują różne metody, aby osoby z zaburzoną funkcją mowy mogły się porozumiewać, dokonywać wyborów i decydować o sobie. Praca nad wspomaganiem komunikacji opiera się przede wszystkim na wzmacnianiu sygnałów płynących z ciała, wprowadzaniu i stosowaniu gestów z języka migowego oraz symbolów obrazkowych (PCS-ów). Terapeuci nieustannie poszukują sytuacji, w których mogliby rozwijać komunikację z podopiecznym, a wszelkie alternatywne sposoby komunikacji wprowadzają w życie. To bardzo ważne dla rozwoju społecznego, by mimo braku mowy mów porozumiewać się w domu z rodziną czy w szkole z kolegami i terapeutami.
Zajęcia na basenie
To ulubiona aktywność naszych podopiecznych. Sprawia wiele radości a po za tym wpływa na:
– normalizację napięcia mięśniowego,
– zwiększanie ruchomości w stawach
– poprawę wydolności organizmu,
– poprawę samooceny i wzrost pewności siebie,
– budowę relacji w grupie,
– opanowanie lęku przed wodą
Hydroterapia
Masaż wodny całego ciała lub kończyn dolnych. Wpływa na poprawę samopoczucia, odpręża i uspokaja. W naszej placówce wychowankowie mają możliwość korzystania z wanny z hydromasażem oraz z masażerów do stóp.
Animaloteraia
Ta terapia wywołuje uśmiech na twarzach naszych wychowanków. Zwierzęta można dotykać, głaskać, przytulać, bawić się z nimi i otaczać je opieką. Podczas terapii zmniejsza się poziom stresu i zostaje pobudzony układ odpornościowy. Nasi podopieczni mają kontakt z lamą, alpakami, końmi oraz psem.
Zajęcia muzyczne
Kontakt z „żywą muzyką” to niesamowite emocje dla podopiecznych. Mają możliwość komponowania własnych utworów, improwizują i świetnie się bawią. Muzyka ma szczególne znaczenie terapeutyczne, pobudza wychowanków do działania, uaktywnia ich mięśnie mimiczne i kończyny. Pod wpływem usłyszanej muzyki nawet dziecko z głębokimi deficytami rozwoju ożywia się.
By szkoła była dla uczniów nie tylko miejscem intensywnej pracy, miejscem osiągania nowych sukcesów, ale miejscem bezpiecznym i przyjaznym, do którego chce się powracać, dbamy by nasi uczniowie czuli się dobrze w placówce i mieli tutaj swoich znajomych, przyjaciół. Wspólnie obchodzimy ważne uroczystości tj. Wigilia, Nowy Rok, Śniadanie Wielkanocne, Dzień Kobiet, Dzień Dziecka i inne. By każdy uczeń czuł się wyjątkowo, hucznie obchodzimy urodziny każdego z osobna. Solenizant tego dnia jest wyróżniony, a pozostali uczniowie kształtują umiejętność właściwego zachowania się na urodzinach- składają życzenia, wręczają upominki, śpiewają sto lat. Aby rozrywki i dobrego humoru nie brakowało organizujemy imprezy Andrzejkowe, Sylwestrowe, Karnawałowe i inne, w trakcie których tańczymy, śpiewamy, uczestniczymy w konkurencjach i świetnie się bawimy. W naszej placówce nie brakuje również spektakli, które sami wraz z uczniami przygotowujemy, a następnie wystawiamy przed publicznością 😉 Staramy się być towarzyscy, dlatego na nasze przedstawienia zapraszamy uczniów innych szkół, sami również chętnie korzystamy z zaproszeń 😉 Jesteśmy otwarci nie tylko na osoby, ale również na świat. Poznajemy najbliższe otoczenie, korzystamy z miejsc użyteczności publicznej tj. sklepy, kościoły, biblioteka, restauracje. Wyjeżdżamy również na wycieczki do kin, teatrów, nad morze. Odwiedzamy miejsca związane z konkretnymi zawodami. Nasze podróże te bliskie i dalsze kształcą oraz uczą prawidłowego zachowania się w miejscach publicznych. Każdy wyjazd dla naszych uczniów jest bardzo dużym wydarzeniem, do którego chętnie wracają oglądając zdjęcia, pamiątki.
OREW Strzepcz to miejsce, w którym terapeuci oraz dyrekcja wkładają wiele serca i starań, by każdy uczeń czuł się tu bezpiecznie, przyjeżdżał z uśmiechem na twarzy i osiągał sukcesy.